21 september 2010

Nieuwe elastiekjes



Speldjes zijn nog nooit blijven zitten in het haar van onze dochter, dus zijn we altijd op zoek naar elastiekjes. Ik was nogal dol op de geruite strikjes van H&M, maar zoals dat gaat met dingen waar je dol op bent: op een goeie dag verkopen ze het niet meer. Ik heb dus een paar nieuwe elastiekjes gemaakt. Een aantal van vilt, van deze tutorial van Vlijtig en een paar japanse kanzashibloemen. Ongetwijfeld ook eens ergens van het net geplukt, maar ik zou niet meer weten waar. Ik maak ze zo:



1. Leg een stukje stof van 5x5cm met de verkeerde kant boven op tafel. Vouw over de diagonaal

2. Vouw A en B naar C.

3. Dan ziet het er zo uit.

4. Draai om. Vouw A en B naar C (het midden) en vouw

5. het hele zaakje meteen dubbel over de middenlijn (naar binnen)

6. Zo ziet het nu uit. De rafeltjes zitten aan de onderkant en aan de bovenkant is het door het vouwen mooi afgewerkt. Zet nu eerst bij A de boel met een klein steekje vast en knip dan B eraf.

7. Nu heb je een mooi bloemblaadje. Dit doe je 5 keer.

8. Rijg een draad aan de onderkant van de bloemblaadjes. Neem steeds drie delen mee; vouwtje, binnenkant, vouwtje. Knoop draad vast. In principe is de kanzashi-bloem nu klaar. Vaak priegel ik nog even met naald en draad om het mooi te krijgen.

Om het af te maken, maak je een stofknoop van 19 mm van dezelfde stof. Hier kun je dan een dun stukje elastiek doorhalen, door het gat van de bloem halen (is de boel meteen mooi afgewerkt), knoop erin leggen en klaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Thank you for stopping by. You make my day by leaving a comment.