31 oktober 2012

Knitting is the new yoga

Knitting is the new yoga, las ik ergens. Yoga vind ik niks, hoewel ik mij ooit geheel vrijwillig aangemeld heb voor zwangerschapsyoga bij het Geboortecentrum in Amsterdam. Beatrijs Smulders was in die dagen een begrip in zwanger Nederland, dus ik waande mij in goede handen. Dat ons kind uiteindelijk verlost werd door Bart de Graaf doet daar niet aan af. Serieus, de verloskundige van dienst was een man -dat heb ik weer, dacht ik- en heette Bart de Graaf. Moeder en kind maken het al dertien jaar prima, dank u.

Maar yoga, dat is een heel ander verhaal. In een spaarzaam verlichte ruimte zat ik met tien andere zwangere vrouwen, voornamelijk uit het alternatieve, culturele en creatieve circuit van Amsterdam eind jaren negentig. Het toppunt was iemand die experimenteel theater maakte omdat ze haar buik vol had van teksttheater. En  dan was ik er ook. Nuchter, maar doodsbenauwd voor de bevalling en zwanger zijn vond ik toevallig ook nog eens verschrikkelijk. Niet helemaal de doorsnee Beatrijsganger, zeg maar.

En toen sprak de yogajuf de magische woorden: "Boor je staart in de aarde en maak met je kruin een lijntje naar de kosmos". Die doet het nog steeds goed op feesten en partijen, maar ik had geen idee! Ik heb de cursus netjes afgemaakt en vond de ontspanningsoefeningen met de zalvende stem van de limburgse juf ook nog wel fijn ("nee, nee, nee, niet in slaap vallen, dat is niet de bedoeling"), maar daar hebben yoga en ik voorgoed afscheid genomen.


Lang verhaal om aan te kondigen dat ik een col voor Lauren heb gebreid. Hij was in minder dan een week tijd af. Korte termijn yoga. Ik volgde dit patroon en breide met Artesano Aran, wat voor de helft uit Alpaca bestaat en dus lekker zacht is. Ik vond het breien met pennen 6 nog helemaal niet zo fijn. Het gaat wel heel snel, maar het is ook een beetje lomp. En nu ga ik mijzelf kabels leren breien. 's Kijken of het dan nog steeds zo zen is om op de bank te breien!

Knitting is the new yoga, I read somewhere. I don't like yoga. I practised it a little while when I was pregnant with our eldest son, but when the teacher said things like " drill your tail in the earth and let the crown of your head make a connection with the cosmos", I was completely lost. But I like knitting. I knitted a cowl for our daughter, following this pattern. I used wonderful yarn, Artesano Aran, which is half wool, half alpaca and incredible soft. 

10 opmerkingen:

  1. zo mooi dat ie misschien wordt gecopy-pasted!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, ik verkies breien (nou ja haken, zelfde categorie in ieder geval) ook absoluut boven yoga. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig geworden vergeet ik nog te zeggen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lol. Zwangerschapsyoga, the partner edition. "Leg nu allemaal jullie handen op de buik van jullie vrouw. Dames, stel je voor dat de spanning van je buik in zijn handen kruipt. Voel jezelf helemaal in zijn handen vloeien." Ergens in mijn oor, een soort van Halloweenstem: "Whoooeeeeee, jij zit in mijn handen!". Tot zover de zen.
    Prachtige sjaal. Dat dan weer wel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha ha! Bij ons was het ook maar goed dat hij achter me zat. Ik denk dat we ons anders niet goed hadden kunnen houden bij de partnertoestand.

      Verwijderen
  5. Hoi, mijn zwangerschapsyoga was toch een stuk minder zweverig als ik dit zo hoor (was ook editie 2009 in de polder, misschien scheelt dat)Gelukkig is alles goed afgelopen, ha ha. Mooie kol voor een prachtige dochter. Succes met de kabels....
    Groetjes, Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Yoga, ook niet aan mij besteed, en zwanger zijn was ook niet een wauw gevoel, een paar uur na de geoorte werd ik gelukkig terug geheel mezelf. En kids zijn zo leerzaam en rijk dat het me aangezet heeft tot mooie zaken, waaronder het creatieve, naaien, borduren, gekke kinderfeestjes,...en zoveel meer. Breien en haken tot nu toe nog niet, wie weet ooit :) Prachtig stuk alweer!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zomaar op je blog terecht gekomen, mooie blog naam. Om deze post moest ik erg lachen, heel herkenbaar. Ik ben ook zo nuchter als wat, en ik belandde ook begin negentig bij Beatrijs Smulders geboortecentrum, omdat zij bij mij in de buurt haar praktijk had. Ik ben al naar 1 les weg gelopen.
    Mooie kol!! Groetjes, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen

Thank you for stopping by. You make my day by leaving a comment.